Danmark
er opbygget som en velfærdsstat, hvor alle danskere har ret til lige
behandling. Herunder har vi sundhedsloven som er en lovgivning som er skabt for
at sikre, at befolkningens sundhed fremmes samt
behandle og forebygge sygdom, lidelse og funktionsnedsættelse.
Sundhedsloven er en lov for alle som
arbejder inden for sundhedsvæsenet. Den indeholder en række regler om
sundhedspersoners tavshedspligt, samt om videregivelse og indhentning af oplysninger
om patienters helbredsforhold og øvrige private forhold.
Den
skal sikre, at alle i sundhedsvæsenet udviser respekt for hvert enkelt menneske,
samt at det bevarer patientens selvbestemmelse og integritet. Derudover
skal loven være med til at sikre, at alle patienter har en let adgang til
sundhedsvæsenet, at de modtager en behandling som er af høj kvalitet, samt at
der er en sammenhæng mellem ydelserne (11) (12, p. 129).
Vi
ser en generelt en udvikling i vores samfund, herunder sker der ændringer inden
for sundhedssektoren, såsom investeringer inden for de næste 10 år i super
sygehuse. Dette sker for at optimere ”produktion” og implementere nye
teknologier. Dette kan føre til mere effektivitet i sundhedsvæsenet, bedre pleje og
større livskvalitet. Fra et økonomisk synspunkt skal den
nye teknologi bidrage til større effektivitet i bred forstand, mens
den fra et patient/klient perspektiv gerne skal føre til
øget livskvalitet (13).
Sygeplejersker
har stor betydning i samfundet, for det enkle mennesker i sygeplejen, sundhed
og for deres livskvalitet. Det vigtigt at vi stadig overvejer hvordan vi udfører
vores sygepleje, samt hvordan vi udvikler den. Dette er dog ikke altid nemt, da
vi udfordres i takt med store forandringer i sundhedsvæsnet.
Det
er derfor sygeplejersker har størst behov for at få defineret og tydeliggjort,
hvad sygepleje er. Det er der 3 professorer som har gjort:
Marit
Kirkevold, professor i sygepleje, skriver om de udfordringer, sygeplejen står
overfor i dagens samfund og om de specielle kompetencer, det kræver såsom:
- Mennesker med kroniske sygdomme --> Diabetes, KOL, hjerte-kar-sygdomme osv.
- Ændringer i samfundet fører nye livsstilsygdomme med sig --> Misbrugssygdomme, fedme.
- Tiltagende ældre borgere --> Dels ældre man bliver, dels mere sygdom.
- Forbedring i medicinen, hvilket fører til at flere overlever alvorlige sygdomme --> Dette kræver mere sygepleje.
- Udfra de ovenstående punkter ser hun at sygeplejen fremover vil være meget udfordrende og krævende, og det er ikke muligt at sygeplejersken skal kunne rumme kompetencer og komplikationer, som kan dække disse roller.
- Hun ser fremadrettet at sygeplejersken skal besidde en række kompetencer, som varetager et specielt speciale, for at højne kvaliteten (20).
Mari
Holen, sygeplejerske og post.doc, skriver om de komplekse problemstillinger, patienterne kommer med. Derudover uddyber hun hvordan patienter forventes at udvise godt
patientskab, ved at påtage sig de normer institutionen pålægger ham/hende, og
de forventes at være selvstændige, effektive og at tage ansvar for egen sundhed.
Det er ikke alle patienter, der magter at leve op til disse krav.
Mari Holen ligger vægt på fire normer, som er lavet for at patienterne føler dig mest mulig forstået, og fordi det hele skal gøre så gnidningsfrit som muligt på en effektiv og produktiv måde.
- Norm for selvstændighed på en afdeling --> Hvis man vil, kan man også gøre noget selv for at blive rask.
- Norm for troværdighed --> Man skal fremvise oprigtighed overfor patienten.
- Norm om særlighed --> Patienten skal føle sig særlig.
- Norm om objekthed --> Sygeplejersken har den fænomelogiske tilgang fremfor den mekaniske tilgang overfor patienten (21).
Christina Holm-Petersen, senior projektleder ved DSI og ph.d., udfordrer os ved
at stille skarpt på os i et sociologisk perspektiv, hvor sygeplejerskernes
relationer til lægerne, til kollegerne og til patienterne bliver analyseret. Christina
Holm-Petersen opfordrer os til ikke at afvise læger og patienter fra
fællesskabet, men i stedet inkludere patienter og læger som samarbejdspartnere
for at gøre relationsarbejdet til et fælles ansvar (14).
Det er ingen hemmelighed, at der bliver færre hænder til flere borgere,
og den demografiske udvikling vil fortsætte i den retning. Folk bliver ældre,
samtidig med der ikke bliver født nok børn til at kompensere for høje antal
ældre. Ifølge den seneste statistik vil folk der er fyldt 65 år, udgøre 22,6 %
mænd og 25 % kvinder i år 2065. I 2011 var andelen 15,1 % mænd og 18,4 % kvinder (15). I takt med at antallet af
ældre stiger, og der bliver færre hænder, har regeringen stadig en forventning
om, at der skal være høj faglighed, tempo og samme service som man altid har
kendt til i det danske sundhedsvæsen. Derudover har regeringen en forventning
om, at man lever op til Den Danske Kvalitetsmodel, som er et system til
kvalitetsudvikling på tværs af alle sektorerne i sundhedskræsen, for at sikre
der sker en forbedring for at forebygge at der sker fejl. For at opnå kvalitet
i sundhedssektoren bruges akkreditering. Akkreditering er når man sikrer at den danske kvalitetsmodel
bliver impliceret og udviklet. Under akkreditering er dokumentationen et stort
område. Sygeplejerskerne skal dokumentere mere og mere, og i 2012 brugte
sygeplejerskerne i gennemsnit en time og 40 min på dokumentation, samt 24
minutter på unødvendig dokumentation (16).
Dette gør at, nogle sygeplejesker går hjem med følelsen af, at de ikke
har gjort deres job godt nok. De kan føle at de bruger mere tid foran skærmen,
i medicinrummet og bare bruger for lang tid på at vente på andre faggrupper. De
kan også føle, at det humanistiske menneskesyn går tabt. På grund af den evige
travlhed, kan kommunikationen mellem fagperson og patient tit gå galt, og tit
er det små problemer, som fylder mest fordi fagpersonen ikke har haft tid til
at lytte.
Perspektivering til vores borger:
Med udgangspunkt i vores borger, ser vi at ældregenerationen stiger og derved pådrages der flere sygdomme, hvilket ses som en udfordring i samfundet grundet manglende ressourcer. I takt med at samfundet udvikler sig og teknologien bliver mere avanceret, ser vi også at der bliver mere behandling i eget hjem. Dette sker for at aflaste sygehusene, for at undgå nosokomielle sygdomme, og for at gøre borgerens hverdag nemmere.
I forhold til de tre professorer, er vi meget enige i deres udsagn. Ligesom de udtaler, kan vi se at tiderne ændrer sig, og at der bliver flere syge og færre hænder. Mari Holen udtaler sig om de forskellige normer, og vi kan se, at hvis patienterne tager ansvar for deres egen sygdom under indlæggelse, er der større mulighed for hurtigere udskrivelse. Derfor er det vigtigt med et velfungerende tværfagligt samarbejde, så kommunikationen opretholdes på det bedst mulige niveau. Derfor er det som sygeplejerske vigtigt at have fokus på det tværfaglige samarbejde, samt forebygge/vejlede patienterne til at udvise empowerment.
Perspektivering til vores borger:
Med udgangspunkt i vores borger, ser vi at ældregenerationen stiger og derved pådrages der flere sygdomme, hvilket ses som en udfordring i samfundet grundet manglende ressourcer. I takt med at samfundet udvikler sig og teknologien bliver mere avanceret, ser vi også at der bliver mere behandling i eget hjem. Dette sker for at aflaste sygehusene, for at undgå nosokomielle sygdomme, og for at gøre borgerens hverdag nemmere.
I forhold til de tre professorer, er vi meget enige i deres udsagn. Ligesom de udtaler, kan vi se at tiderne ændrer sig, og at der bliver flere syge og færre hænder. Mari Holen udtaler sig om de forskellige normer, og vi kan se, at hvis patienterne tager ansvar for deres egen sygdom under indlæggelse, er der større mulighed for hurtigere udskrivelse. Derfor er det vigtigt med et velfungerende tværfagligt samarbejde, så kommunikationen opretholdes på det bedst mulige niveau. Derfor er det som sygeplejerske vigtigt at have fokus på det tværfaglige samarbejde, samt forebygge/vejlede patienterne til at udvise empowerment.
I
forhold til vores borger, stiller vi os undrende omkring, hvordan
kommunikationen har været i forbindelse med projektet. Vi har løbende oplevet i
vores research, at der har været nogle ting ude hos borgeren i forbindelse med
Airvo-maskinen, hun og plejepersonalet ikke var oplyst om. Såsom hjælpemidler
til maskinen. Muligvis har de fået oplysningerne, men i form af en stor mappe med informationer, som
kan virke uoverskueligt for borgeren og plejepersonalet.
Vores
innovative produkt udspringer af tanken om, at skabe de bedste
kommunikationsmæssige forhold for borgeren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar