Problemstilling:
I vores
case, arbejder vi med en kvindelig borger på 79, som har svær KOL. I den
forbindelse har hun deltaget i et forskningsprojekt som har strukket sig over
12 måneder. Efter deltagelsen i projektet har hun forsat Airvo maskinen.
Hun har
haft svær KOL de sidste 4 år, og går hver halve år til ambulant kontrol på
Aalborg sygehus. Hun får daglig iltbehandling 24 timer i døgnet og ved siden af,
har hun været med i et forskningsprojekt, med en maskine ved navn Airvo. Dette
projekt har til formål at undersøge om Airvo-maskinen med varmefugter kan
reducerer antallet af infektioner/forværringer og samtidig bedre livskvaliteten
samt det fysiske aktivitetsniveau hos personer i iltbehandling.
Vores
borger er ikke hindret af sin KOL. Hun er ugentligt til klubaktivteter og deltager
i familiesammenkomster. Hendes tilstand er blevet bedre efter hun er begyndt at
bruge fugteren og hun kan nu bedre være med til de daglige gøremål. Hun ser dog
et problem når hun skal bruge fugteren om natten, da hun skal jævnligt på
toilettet. Derudover er der andre problematikker i forhold til maskinen.
Ny problemstilling:
Vi har nu
tilegnet os en ny viden omkring projektet, og ser nu anderledes på de
forskellige problematikker. De problemer der står i casen, stemmer ikke overens
med de problematikker vi har fundet frem til. Problemet er, at borgeren ser
problemerne sværere end de er. Fremadrettet er det vigtigt at sikre et solidt
samarbejde mellem sygehus, plejepersonale og borgeren, fordi vi ser nogle problematikker rent kommunikationsmæssigt mellem selve projektet og borgeren. Når man sætter noget "mekanisk" ind i en ældre borgers hjem, skaber det noget forvirring samt manglende oplysning, som kan skyldes kommunikationsbrist, fordi informationen skal igennem mange led. Vi ser derfor på den nye problemstilling, og derudfra har vi nu nogle nye innovative idéer, som gør at borgeren kan modtage bedst mulig behandling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar