torsdag den 11. september 2014

Interview med KOL patient

Før interviewet: 

Vi har valgt at interviewe en borger, som lider af svær KOL. Det har vi valgt at gøre, da vi gerne vil have en forståelse af hvordan borgeren oplever sin hverdag, for at få et indblik i det forskningsprojekt hun er en del af, kontakten med sundhedsvæsenet og hvad hun forbinder med livskvalitet i hverdagen.


Vi startede med at skrive en masse spørgsmål, om alt fra projektet til hendes hverdag. Vi inddelte spørgsmålene i kategorier og holdte spørgsmålene meget målrettet og både kvalitative og kvantitative. Vi tog udgangspunkt i de kvalitative spørgsmål, da vi fra start havde en idé om hvad vi ville vide om hendes hverdag og brugen af maskinen. Her er de spørgsmål vi kom frem til:

Spørgsmål til borgeren:

Hvor gammel er du?
Ryger du?
Hvor svær grad KOL har du?
Hvad fik dig til at opsøge læge?
Hvilke tilbud fik du efter diagnosen var stillet?
Er du tilknyttet lungeambulatoriet?
Hvis ja, hvad betyder det for dig?
Hvor lang tid har du brugt masken, og hvilke problemer har du med den?
Har du haft luftvejsinfektioner efter du begyndte at bruge masken?
Forstyrrer masken din nattesøvn?
Hvordan påvirker masken din hverdag? herunder:


  • Aktiviteter 
  • Plejepersonalet der kommer hver aften/morgen
  • Hjælp til andre ting i hverdagen
  • Plejepersonalets udfordinger med masken (negative/positive)

Spørgsmål til Ditte (vejleder/sygeplejerske):

Hvorfor skal borgeren have masken på i 8 timer?

Hvad er begrundelse for at borgeren skal have netop denne behandling?
Hvilke udfordringer oplever i med masken? Hvad kan evt. afhjælpe problemerne?
Hvad er det præcis masken/maskinen gør gavn for?

Ditte anbefaler os, at vi henvender os til Aalborg Lungeambulatoriet, for at få specifik information, da de er mere specialiserede indenfor området. Vi tager kontakt til Lungeambulatoriet i dag (11/9), og håber på at få lavet en aftale i næste uge.

Vi har valgt at interviewe borgeren i hendes eget hjem, da det skabe den bedste tryghed for borgeren og samtidig har vi mulighed for at se maskinen/andre hjælpemidler. Vi havde på forhånd aftalt, at det kun var en person fra gruppen der stillede spørgsmål, for ikke at gøre borgeren forvirret. Resten af gruppen optog interviewet, var aktivt lyttende og fik taget en masse billeder.




"Vandposen". Sørger for, at der kommer damp i fugteren.



Under interviewet: 


I starten af interviewet spurgte vi borgeren efter et nummer til lungeambulatoriet. Borgeren kunne ikke finde nummeret, og det slog hende lidt ud, da hun ikke kunne koncentrere sig til de første par spørgsmål. Hun ville selvfølgelig bare hjælpe, men blev frustreret over ikke at kunne finde det nummer. Vi fik nummeret af sygeplejersken og derefter startede interviewet. Vi gik meget struktureret gennem spørgsmålene, men stemningen var stadig afslappet og borgeren fik en forståelse af, at vi havde en samtale. Vores interviewer gik meget op i at sidde overfor borgeren, holde øjenkontakt og være aktivt lyttende. Dette gjorde at det blev en naturlig samtale. Derudover holdte hun et åbent kropssprog, da dette afspejler at man er lyttende og interesseret i samtalen. Resten af gruppen gik meget op i at være anerkendende og lyttende, da dette også giver et godt kropssprog overfor borgeren.


Efter interviewet: 

Da der var god struktur i interviewet, har det været nemt for os at transskribere interviewet efterfølgende. Vi blev overrasket over, hvor stor og svært tilgængelig maskinen er. Det har sat tingene i et andet perspektiv, og vi har fået andre problemstillinger. De idéer vi havde til nyskabelse af produktet skal i hvert fald lige revurderes ;-).




"Iltmaskinen", som er koblet på fugteren. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar