Inden vores første interview med vores borger, tænkte vi meget over hvordan vi på bedst mulig vis ville kunne kommunikere med hende. Det gjorde vi i blandt ved at bruge:
- Aktiv lytning: Vi var anerkendende, lyttende, nikkende og havde øjenkontakt med vores borger.
- Gentagelse af spørgsmålene: Vi gentog spørgsmålende højt og tydeligt, så vi var sikre på at vores borger forstod spørgsmålene. Vi opsummere spørgsmålet til sidst inden vi stillede et nyt, så både vi og borgeren var sikre på, at vi var det samme sted.
Vi gik ud fra Calgary Cambridge modellen om kommunikation mellem patient/borger og sundhedsprofessionelle. Vi brugte punkterne til at opnå det bedst mulige resultat og som en guide til, hvordan vi skulle kommunikere med vores borger. Vi har selvfølgelig haft i mente, at borgeren er af ældre dage, og derfor kan være lidt glemsom, og det havde stor påvirkning på vores to interviews (23).
Vi så også at der skete kommunikationsbrist, når flere personer skulle arbejde sammen, da vores borgers information nogle gange gik tabt i leddene. Dette kan måske skyldes at borgeren er glemsom, men også at plejepersonalet ikke har fået den rette information ved projektets start.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar